Feedback hvornår? hænder på tastatur.

Myter om feedback nr. 2: Man kan kun få feedback på noget, som er færdigt

Hvis man venter med at få feedback til man har noget, som er færdigt, går man glip af muligheden for at bruge sine feedbackgivere som medspillere i udviklingsprocessen.

Jeg oplever tit, at folk afholder sig fra at bede om feedback på deres professionelle arbejde, fordi det, de laver, ikke er “færdigt nok”. De er præget af myte nr. 2 om feedback: At man kun kan få feedback på noget, som er færdigt.

Myte nr. 2 er forbundet med myte nr. 1: Feedback er det samme som kritik. Angsten for kritik får mange til at vente med at bede om feedback indtil de har produceret noget, som de selv oplever som færdigt og som opfylder deres egne kvalitetskriterier til et færdigt produkt.

Den fremgangsmåde sætter feedbackgiveren i en position, hvor hun egentlig bare kan sige “ja” eller “nej” til produktet. Det er ikke et særlig godt udgangspunkt for feedback, og det resulterer sjældent i gode oplevelser, hverken for feedbackgivere eller for feedbackmodtagere.

Ved først at bede om feedback, når produktet er færdigt, snyder feedbackmodtageren samtidig sig selv for at drage nytte af feedbackgiverens kreative kapacitet.

Det er aldrig for tidligt

Ved derimod at få feedback tidligt i en udviklingsproces inviterer feedbackgiveren til at bruge sin tankekraft og kreativitet. Hun kan sige ting som: “måske kunne du i stedet …”, “hvad med at …”, “her ser jeg et potentiale for at …”, “den del appellerer ikke til mig”.

Det er aldrig for tidligt i processen til at få feedback. Man kan få feedback, så snart man har en idé. Nogle tanker. Måske skrevet ned i stikordsform, måske tegnet som et mindmap på et stykke papir.

Den kloge løsning er altså at bede om feedback så tidligt som muligt. Så føles feedbacken også mere ufarlig. Og man inviterer sine feedbackgivere til at tænke med.

Det betyder ikke, at man ikke kan få feedback på noget, man selv oplever som færdigt eller næsten færdigt. Det kan man godt. Men man skal være indstillet på at arbejde videre med produktet – ellers er der ingen mening i at bede om feedback.

 


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *